Att övertyga en extremist

Övertyga-extremist-Joachim-Berggren-KommunikationHar du någon gång stött på någon med åsikter du tycker står i stark motsättning till dina värderingar? Har du någon gång försökt övertyga en sådan person om att hen har fel? Hur många gånger har du lyckats omvända en person med extrema åsikter? Jag har försökt med ovanstående men aldrig lyckats. Jag kanske har ”vunnit” debatten, men jag har mig veterligen aldrig lyckats få någon att ändra ståndpunkt.

Häromdagen lyssnade jag på the Daily Evolver en podd med Jeff Salzman.
23:25 in i avsnittet berättar Jeff om ett vetenskapligt studie som utfördes i Givat Shmuel, en förort i Tel Aviv, Israel. Jag hittade också en artikel på nätet som beskrev studien. Förorten valdes på grund av dess starkt religiösa och konservativa population. Liksom i de flesta vetenskapliga undersökningar valdes en annan förort med liknande värderingar som kontrollpopulation.

För att beskriva det mycket kortfattat exponerades invånarna i Givat Shmuel under sex veckor med reklambudskap som gick ut på att Israel behöver konflikter för att uppnå rättvisa och utan krig får vi inga krigshjältar. Forskarna genomförde attitydundersökningar före och efter reklamkampanjen i bägge förorterna. I grannförorten skedde ingen förändring, men i Givat Shmuel uppvisade 20-25 procent av de tillfrågade en mer tolerant inställning till araber och palestinier.

En slutsats av detta är att vi skulle kunna manipulera våra meningsmotståndare genom att låtsats hålla med dem. Det kanske fungerar lika länge som när vi försöker manipulera små barn att äta genom att säga ”Du får inte äta broccoli!”

Min slutsats är att om vi bemöter människor med empati behöver de inte försvara sina ståndpunkter. Vi behöver inte hålla med människor vars åsikter skiljer sig från våra. Däremot kan vi bejaka de behov som finns bakom deras åsikter och värderingar. Behov är allmänmänskliga och vi delar alla samma behov. Det är därför ganska enkelt att förstå och känna igen sig i andra människors behov.

Om vi har förmåga att lyssna på andra istället för att argumentera emot, är chansen mycket större att de också är villiga att lyssna på oss.

——————————–

Här kan du läsa ett av mina blogginlägg om att planera konflikthantering.


 


 

Det här inlägget postades i Integral Theory, Nonviolent Communication.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.